Elektros vartotojams – technologinis postūmis

Elektros vartotojams – technologinis postūmis

 

Išmaniosios elektros energijos apskaitos diegimą Lietuvoje teigiamai vertina du trečdaliai šalies gyventojų (64 proc.), o kas ketvirtam svarbi galimybė analizuoti ir keisti savo vartojimo įpročius (25 proc.). Tokius duomenis atskleidė bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) užsakymu rinkos ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanijos „Spinter tyrimai“ šių metų vasarį atlikta reprezentatyvi apklausa.

Tikslios analizės galimybę įgalins išmanieji skaitikliai ir jų duomenis naudosiantys elektros energijos tiekėjai, kurių aktyviai veiklai rinkoje duris atvėrė gegužės 7 dieną priimti elektros energetikos įstatymo pakeitimai. Jais įtvirtintas palaipsnis mažmeninių elektros energijos kainų reguliavimo atsisakymas ir taip sukurta galimybė visiems klientams laisvai rinktis norimą elektros tiekėją.

Iki 2023 m. Lietuvoje nebeliks visuomeninio tiekėjo ir nuosekliai ims veikti konkurencinga elektros energijos rinka, todėl vartotojai pagrįstai galės tikėtis palankesnių ir lankstesnių sąlygų. Dar efektyvesnė galimybė išnaudoti konkurencingos rinkos privalumus buitiniams vartotojams atsiras kartu su išmaniosios elektros energijos apskaitos diegimu, kurio pradžia numatoma 2021-ais metais.

Vartotojams palankesni planai

ESO Paslaugų tarnybos vadovo Renaldo Radvilos teigimu, vertinant kitų Europos šalių patirtį, matyti, kad postūmį efektyvesniam elektros energijos rinkos atvėrimui bei tiekėjų pritraukimui daro ir išmanieji elektros energijos skaitikliai.

„Lietuvos gyventojus išmanieji skaitikliai turėtų pasiekti jau kitąmet ir šio projekto vykdymas iš esmės sutaps su konkurencingos bei atviros elektros energijos rinkos kūrimu, todėl šie procesai neabejotinai turės sinergijos. Kitų valstybių pavyzdžiai mums rodo, kad išmanioji apskaita ne vien savaime patogesnė vartotojams, tačiau ir tiekėjams leidžia sukurti efektyvesnių produktų“, – teigia R. Radvila.

Tikslūs suvartojamos elektros energijos duomenys leis nepriklausomiems tiekėjams geriau įvertinti kiekvieno vartotojo poreikius ir, atsižvelgiant į juos, siūlyti labiausiai tinkamas paslaugas bei optimalius mokėjimo planus, suteikti taupymo patarimų.

„Galbūt jums daugiausiai elektros reikia šeštadieniais tarp 18 ir 22 valandos bei darbo dienomis anksti ryte? O gal jūsų vartojimo pikas yra kasdien nuo 6 iki 8 val.? Kiekvienas mūsų turime individualių poreikių, tačiau iki šiol juos personalizuotai apčiuopti buvo per sudėtinga techniškai užduotis. Išmanieji skaitikliai, jums sutikus, leis visiškai tiksliai įvertinti, kada naudojate daugiausiai energijos, todėl tiekėjai galės pasiūlyti atitinkamus sprendimus – pavyzdžiui, pigesnę energiją, kai jos labiausiai reikia pagal jūsų įpročius, ir brangesnę kitomis valandomis“, – atskleidžia R. Radvila.

Išmanieji elektros prietaisai suteiks galimybę ir patiems vartotojams tiksliai analizuoti savo duomenis, lyginti juos su kitais elektros energijos naudotojais, įvertinti jų turimas mokėjimo sąlygas ir priimti sprendimus, renkantis tiekėją. Anot R. Radvilos, ši galimybė itin svarbi didinant vartojimo sąmoningumą.

Išmanioji apskaita kartu su duomenų mainų platforma elektros tiekimo rinkoje Lietuvoje įgalins visavertį perėjimą prie veiklos modelio, orientuoto į vartotoją. Taip bus supaprastintas procesas renkantis ir keičiant tiekėją, kai visais elektros energijos tiekimo klausimais vartotojui pakaks bendrauti vieno kontakto principu ir pakaks kreiptis į tiekėją.

Šiuo metu Lietuvoje veikiantys nepriklausomi tiekėjai daugiausiai patirties mūsų šalyje sukaupė dirbdami su verslo klientais, o nuo pavasario aktyviau įsitraukė ir į buitinių vartotojų rinką.

Technologinės pažangos raktas

Radvila pažymi, kad išmaniųjų elektros apskaitos prietaisų vaidmuo svarbus ir dėl to, kad jie bus būtini plėtojant inovatyvias paslaugas bei užtikrinant technologinę pažangą, paskatinant naujų, išmanesnius namus kuriančių paslaugų atsiradimą.

Pavyzdžiui, vartotojui savo įrenginius susiejus su specialia programėle bus galima identifikuoti konkretaus įrenginio energijos suvartojimą nustatytu metu ir gauti personalizuotų taupymo patarimų: kaip efektyviau naudotis kasdieniais buities prietaisais.

„Be to, išmaniųjų elektros apskaitos prietaisų įdiegimas paskatins programėlių kūrėjus pasiūlyti naujų sprendimų, kurie didintų vartotojų galimybes ir sukurtų naujų funkcionalumų ar įrankių taupymui“, – akcentuoja R. Radvila.

Jo teigimu, rinkoje atsiradus galimybėms siūlyti efektyvias individualizuotas paslaugas, galiausiai vartotojams elektros tiekėjo pasirinkimas primins mobiliojo ryšio paslaugų pirkimą, kai kiekvienas gali pasirinkti jam tinkamiausias sąlygas, planus ir papildomą įrangą.

2020 m. vasario mėnesį „Spinter tyrimų“ atliktame Lietuvos gyventojų tyrime, siekiant išsiaiškinti visuomenės nuomonę dėl išmaniųjų elektros energijos skaitiklių diegimo, dalyvavo 1012 respondentų visoje šalyje, kurių amžius nuo 18 iki 75 metų. Šią apklausą galima rasti paspaudus nuorodą.